In oktober 2008 ging een deel van RBS (Royal Bank of Scotland) over in Santander Nederland. De bank houdt zich op de consumentenmarkt in Nederland voornamelijk bezig met het verstrekken van leningen. Een nieuwe portal was nodig en wij tekenden voor het herontwerp. Voornaamste doelen: het verbeteren van de informatiestructuur en conversieverhoging.
In ons ontwerp hebben we de navigatie verbeterd door alle items onder te brengen in een horizontaal menu met slechts vier onderwerpen in het eerste niveau, wat een helder overzicht geeft over de inhoud van de site. Op de homepage zijn drie calculatoren geplaatst, die de gebruiker op een interactieve manier direct antwoord geven op de meeste voorkomende vragen ‘hoeveel kan ik maximaal lenen?’, ‘wat zijn mijn maandlasten als ik een bepaald bedrag wil lenen?’ en ‘hoeveel kan ik besparen als ik mijn huidige lening oversluit?’. De sterke punten en de producten van Santander worden kort en bondig beschreven, wat ervoor zorgt dat de gebruiker zonder lange lappen tekst te hoeven lezen zich een beeld van de bank kan vormen en het zo belangrijke vertrouwen wordt gekweekt.
Voor de verhoging van de conversie (het verhogen van het aantal aanvragen voor leningen) zorgden we voor meer directe links naar het aanvraag-proces op de juiste plaatsen, en in verband daarmee een verbetering van de productpagina’s. Deze zijn compact gehouden door het toepassen van een tabstructuur, zodat de gebruiker altijd weet waar hij zich bevindt en makkelijker de gewenste informatie kan vinden. In de rechterkolom is ruimte voor ondersteunende informatie zoals de meest gestelde vragen die voor dat product relevant zijn.
Van de hand van ontwerpbureau Acato kwam het visueel ontwerp en een klikbaar prototype, waarmee we een gebruikerstest deden met zes proefpersonen. We interviewden hen en vroegen hen taken uit te voeren om inzicht te krijgen in het gemak en de bruikbaarheid van ons ontwerp. De bevindingen hebben we weer verwerkt in het uiteindelijke interactieontwerp, dat door Techtribe is gerealiseerd.
Na lancering van Santander.nl, nam UNITiD ook het interactieontwerp voor Santander automotive en comfortcard op zich. De eerste richt zich als financieringsspecialist op de autobranche, de laatste op retailers die hun klanten meer betalingsmogelijkheden en service willen geven.