iPhone uitdagingen

De Mimoa iPhone app

De populariteit van de iPhone en de exponentiële groei van iPhone apps is indrukwekkend. In december ’08 is de 100.000e iPhone verkocht door T-Mobile (en dan spreken we alleen over de officiële cijfers). Een spannende ontwikkeling voor ons als interaction designers. Mobiel internet, location based services en touchscreen en gesture based interfaces gaan een steeds grotere rol spelen in de wereld van de digitale interacties.

Mobiel internet groeit zienderogen
In Nederland surfen zo’n 1,6 miljoen gebruikers één of meerdere keren per maand over het mobiele web. (Mobiel internet Nederland 2008). Niet in de laatste plaats is het gebruik van mobiel internet gestegen door de introductie van de iPhone. Ondermeer Pathé, Nu.nl, Publieke Omroep en Hyves zien een onevenredig hoog deel van hun mobiel verkeer van applicaties komen. (Emerce, 11 februari 2009) “In december zagen we het gemiddelde datagebruik stijgen naar 2 TeraByte per dag. Ten opzichte van vorig jaar is dat bijna 7 keer zoveel,’ zegt Bart Weijermars, Directeur Marketing bij T-Mobile in Nederland.” (Persbericht van T-Mobile 23-12-2008) Eén van de meest succesvolle voorbeelden is de Pathé applicatie. De iPhone app was een regelrechte uitschieter. De helft van alle iPhone-gebruikers in Nederland heeft hem intussen geïnstalleerd. De iPhone-applicatie genereert 550.000 pageviews per maand 67% van al het verkeer op de mobiele websites van Pathé!

UNITiD ontwerpt voor Mimoa

Ook wij zijn bezig met ontwerpen voor iPhone. Onder andere met het ontwerp van de iPhone applicate van Mimoa, ‘the free online architecture guide’. In deze app wordt gebruik gemaakt van de lokatie van de gebruiker om interessante architectuur in de directe omgeving te vinden. Ideaal voor een stedentripper die de lokale architectuur wil ontdekken! Het ontwerp ligt klaar, en de dames van Mimoa hebben de achterban gevraagd voor naam suggesties voor de nieuwe app. En zoekt nog naar geinteresseerde partijen voor verdere ontwikkeling. Links een voorproefje van het eindresultaat.

Ontwerpen van een iPhone app biedt nieuwe mogelijkheden en uitdagingen, anders dan die websites of ‘traditionele’ mobiele applicaties. Om er maar een paar te noemen:

  • Context: de Phone wordt ‘on the go’ gebruikt en vaak en kort geraadpleegd.
  • Schermgrootte: Het scherm is compact, er moet dus selectief ontworpen worden.
  • Interactie: touchscreen vraagt ook om specifieke ontwerpoplossingen, vingers zijn ten slotte geen cursor.
  • En hoe kan de iPhone app ook interessant zijn voor gebruikers van de andere 450 verschillende handsets die op de markt zijn?

Jaap paste de Omnigraffle stencils van Dan Saffer aan om de juiste handbewegingen bij touchscreen ontwerpen te kunnen laten zien. Deze nieuwe vector-versie is inmiddels al meer dan 300 keer gedownload!