Twitter is booming.
Op dit moment heeft Twitter zo’n 6 miljoen gebruikers. Niet extreem veel, maar het aantal groeit exponentieel. Hoewel ik de opmerking ‘Twitter, wat is dat’ of ‘Ik snap het niet’ ook nog dagelijks hoor, lijkt Twitter een steeds groter publiek te bereiken. Berichten uitwisselen in 140 karakters voor het direct delen van nieuws, als klantenservice, vacaturedienst, of om een merk te positioneren, de mogelijkheden lijken eindeloos.
Ik snap het niet
Twitter kan het beste omschreven worden als micro-blogging, een dienst om informatie te delen. En dat in berichten van 140 tekens, en eventueel een foto en een link naar je huidige lokatie. Twitter lijkt in eerste instantie niet veel meer dan een manier om status updates van vrienden te volgen, zoals die ook op Facebook en Hyves te vinden zijn. Wil ik echt weten dat mijn collega weer in de file staat, of dat @Denniz zin heeft in een biertje?
Maar zoals Williams, een van de drie oprichters van Twitter, zelf zegt in New York Magazine: “We’ve heard time and time again: ‘I really don’t get it. Why would anyone use it?’ ” (…) “Often, three or six months later, they’ll say they love it. But obviously a lot of people don’t get to that six months later. People have to engage themselves, on their own.”
Want de kracht van Twitter is het simpele feit dat je zelf kan kiezen wie je volgt, gebaseerd op hoe interessant en relevant de berichten van die persoon zijn voor jou. Michael Lopp noemt op zijn blog ‘Rands in repose’ de 3 belangrijke ontwerpbeslissingen die Twitter maakte:
- Gebruikers kiezen wie ze volgen
- Gebruikers kiezen wie ze niet langer volgen
- Gebruikers zouden moeten beoordeeld worden op wat ze zeggen
Deze beslissingen blijken onder andere uit het feit dat je persoonlijke profiel slechts uit 160 karakters bestaat, ruimte voor een link en je lokatie. En dat je geen bericht krijgt als iemand besluit jou niet langer te volgen. Twitter spam hoeft niet te bestaan, je stopt gewoon het volgen van degene die voor jou geen interessante berichten deelt. En deze eigenschappen van Twitter maken het een slimme, eenvoudig dienst die het op allerlei creatieve en relevante manieren blijkt te kunnen worden ingezet.
Razendsnel nieuws delen
Twitter kan gebruikt worden om live verslag te doen van conferenties of andere nieuwswaardige gebeurtenissen. Zo werd er live verslag gedaan van de aanvallen op Mumbai door gebruikers die vast zaten in het Oberoi hotel. Forbes noemde het “Twitter’s moment”. Ook de vliegtuig crash in de Hudson was 15 minuten voor het online op de New York Times stond, via een Twitter feed te volgen.
One bkfast wrap please
Daarnaast kan Twitter gebruikt worden om jezelf te positioneren in je professionele netwerk of een merk bekendheid te geven onder potentiële consumenten. Zo gebruikte Cohen, de manager van CoffeeGroundz in Houston, Twitter om zijn clientèle te verdubbelen. Hij deed dat door eerst de lokale Twitteraars in Houston te gaan volgen en zo zelf 1000 volgers te verzamelen. Op een dag ontving hij van een klant een bestelling via Twitter. Deze uitwisseling kreeg veel aandacht op Twitter. Dit leidde ertoe dat klanten nu allerlei hapjes en drankjes kunnen bestellen door een direct bericht te sturen naar @coffeegroundz. Zelfs in het café zelf hoeven klanten niet meer naar de toonbank te lopen.
Freshbooks
Een ander voorbeeld is dat van Freshbooks, een online invoicing en time-tracking service. De community en mate van betrokkenheid rond het FreshBooks merk is opvallend. Freshbooks wil zich onderscheiden van de concurrentie door een excellente klantenservice en een het bieden van een optimale klantervaring. Twitter wordt gebruikt om een sterke community rond Freshbooks te onderhouden. Bijvoorbeeld door het spontaan sturen van gratis t-shirts naar gebruikers die in een berichtje laten weten dat ze de t-shirts zo mooi vinden. Of het sturen van bloemen naar een gebruiker die een blauwtje had gelopen bij haar date.
Een slimme zet is ook het gebruiken van Twitter als Customer Service Platform. Freshbooks gebruikt Twitter om snel op vragen van gebruikers te kunnen reageren. Niet alleen zijn de telefoontjes naar de klantenservice aanzienlijk gedaald, ook beantwoorden gebruikers inmiddels elkaars vragen. Ook verzamelt Fresbooks feedback van gebruikers om te leren welke features toegevoegd of verbeterd moeten worden. Dat bespaart hen geld. Boevnstaande betekent dat schijnbaar onmeetbare resultaten van een sociale tool als Twitter meetbaar kunnen zijn. Naast loyale klanten, kreeg Fresbooks ook meetbaar minder telefoontjes en zijn minder ontwikkelkosten kwijt.
Time will tell
Twitter is recent op een waarde van 250 miljoen dollar geschat en Facebook bood ze al – voor de crisis – een half biljoen. Maar voorlopig willen CEO’s Williams en Stone doorwerken aan het verbeteren van Twitter, en hebben ze geen haast om het bedrijf te verkopen. De slimme eenvoud van Twitter,de toegewijde houding van de oprichters en niet te vergeten slimme toepassingen van gebruikers, leiden ongetwijfeld tot nog meer innovatieve toepassingen.
And you can follow me too @Ingah
Geplaatst om: 16:40 op 11 February 2009 :
11 February 2009 op 16:40:
En in de cijfers van Compete.com is te zien dat Twitter in januari is gestegen van positie 22 naar 3 in de Top 25 Social Networks Re-Rank..!
http://news.cnet.com/8301-13577_3-10160850-36.html
Geplaatst om: 10:45 op 18 February 2009 :
18 February 2009 op 10:45:
three or six months?
hier een terugblik op een mail conversatie van gisteren:
” i did see that, and i just signed up. Although I must confess, I’m not an avid Twit yet… How do you envision this tying in with MIMOA?”
>>”Not sure yet what it will bring, we’ll see. Is another activity to keep us off the streets. Only thing I know so far is that I had a great day exploring while walking my first twitter-steps… a forerunner for future days?”