VANUiT UNITiD — De kracht van samen ideeën schetsen

Elk project is anders, elk project is daarmee ook leerzaam. We zijn bij UNITiD al veel interessante situaties tegengekomen, die bij ons de vraag opriepen; ‘Wat is de beste manier om hiermee om te gaan?’. Het leek ons daarom leuk deze inzichten met jullie te delen in de vaste rubriek VANUiT UNITiD!

Vandaag, 1 oktober, trappen we af met het eerste artikel!

Zoals elk project anders is is ook elke klant anders; zo is de een op de hoogte van alle nieuwste ontwikkelingen op het gebied van apps en devices en is voor de ander een project met ons de eerste stap in een onbekende wereld. Deze laatste groep is vaak snel onder de indruk; het is allemaal nieuw! De kunst zit het hem in het verbazen van de groep die al precies denkt te weten wat hij hebben wil; want is wat hij hebben wil ook echt wat hij nodig heeft?

thumbnail_krachtschetsenDe situatie

In de eerste meetings met de opdrachtgever wordt duidelijk dat hij precies weet wat hij hebben wil, hoe het eruit moet gaan zien en hoe het moet werken. Uiteraard is al deze input zeer waardevol en nemen wij het idee mee, maar we bekijken het probleem ook van een andere kant en voelen ons vrij om (ook) met een ander concept te komen; de oplossing voor het probleem ligt misschien in een heel andere hoek!

Maar wat als de klant 100 procent achter zijn eigen idee staat en eigenlijk geen oog heeft voor een andere richting?

Hoe gaan we hiermee om?

Goede argumentatie kan ervoor zorgen dat het door jou bedachte concept het wint, maar het is voor beide partijen veel leuker als je gezamenlijk tot een ontwerp komt waar je beide 200 procent achter staat.

Hier kun je voor zorgen door de opdrachtgever zoveel mogelijk te betrekken in het ontwerpproces. Hierdoor wordt hem de mogelijkheid geboden mee te denken in de ontwikkeling van het concept en zorg je er direct voor dat jij als ontwerper snel bekend raakt met het onderwerp waarvoor je ontwerpt; de opdrachtgever is immers expert binnen zijn vakgebied! Doe dit bijvoorbeeld in de vorm van een workshop of sketchsessie. In dit soort gezamenlijke sessies kan de klant zijn eigen ideeën op tafel leggen en deze met snelle schetsen laten zien.

schetskracht_schetssessie

Ondertussen krijg jij als ontwerper de mogelijkheid hem ook andere interessante ideeën voor te leggen. Een aanzet voor een geheel ander idee kan zo, door er samen over te praten, transformeren tot een idee wat opeens ook ‘zijn idee’ is geworden. Dikke kans dat door deze combinatie van kennis de ideeën alleen maar beter worden!

Ideeën versus concepten

Hou het echter bij het gezamenlijk bedenken van ideeën en probeer niet op 1 of 2 duidelijk geformuleerde concepten uit te komen; laat de opdrachtgever mee ‘ideeën genereren’ maar niet mee ‘concepten ontwerpen’.

Hou het binnen een sessie met de opdrachtgever bij het genereren van ideeën, laat de vertaalslag van ideeën naar concepten aan de ontwerper over (dat zijn we niet voor niks ;))

Wanneer je tijdens een sessie met de opdrachtgever concepten ontwerpt, bestaat de kans dat je bij het uitwerken toch stuit op een paar puntjes die blijken te wringen. Dit is niet omdat de klant geen ontwerper is of omdat jij je dag niet had als expert, dit is simpelweg omdat nieuwe concepten niet in één sessie ontstaan en extra overdenking vereisen.

Al pratend kun je iets over het hoofd hebben gezien wat in eerste instantie heel logisch leek. Timmer je concept daarom niet dicht binnen een sessie, met de kans de opdrachtgever in de volgende meeting teleur te moeten stellen dat ‘zijn concept’ het toch niet helemaal is geworden, maar eindig de sessie met ideeën en ontwerprichtingen. Een goede voorbereiding en het scheppen van de juiste verwachting over de uitkomst van de sessie is hier key!

De ideeën en ontwerprichtingen dienen vervolgens als inspiratie voor jou om als ontwerper mee aan de slag te gaan; jij maakt de vertaalslag van idee naar concept. Als het goed is ziet de klant zijn (nieuwe) ideeën terug in het weldoordachte concept wat je bij een vervolg meeting kunt presenteren.

Geen tijd voor een gezamenlijke sessie?

Uiteraard is elk ontwerpproces anders en is er niet altijd de mogelijkheid voor een uitgebreide workshop of brainstormsessie samen met de opdrachtgever. Zorg in dat geval dat je toch zo goed mogelijk op de hoogte bent van de wensen en ideeën van de klant. Dit kan bijvoorbeeld via een gezamenlijk online prikbord, welke je mee kunt nemen in je interne brainstormsessie. Zorg er bij het presenteren van je concepten voor dat je je gedachtegang duidelijk laat zien, zodat de opdrachtgever deze kan volgen en zich erin kan vinden.

Kort samengevat

  • Sta open voor de wensen en ideeën van de opdrachtgever
  • Betrek de opdrachtgever zoveel mogelijk in het proces, bijvoorbeeld door hem mee te laten denken in een gezamenlijke workshop of sketchsessie
  • Door de combinatie van de kennis van de opdrachtgever en jij als ontwerper ontstaan de beste ideeën
  • Hou het binnen deze sessie bij het genereren van ideeën
  • Neem de ideeën en ontwerprichtingen afkomstig uit de sessie mee om zelf de vertaalslag van ideeën naar concepten te maken
  • Presenteer de concepten op basis van de gezamenlijk bedachte ideeën

Op deze manier voorkom je teleurstellingen en is het proces voor beide partijen leuker en leerzamer!