Op 30 juni was het zover: de onthulling van de revolutionaire Hyperloop-capsule van het TU Delft-team. Op diezelfde dag stond ook de bijbehorende landingspagina live. Bij UNITiD zijn we gek op innovatie, dus je begrijpt dat we hier vol enthousiasme aan meewerkten.
Op de campus van TU Delft onthulde Minister Henk Kamp van Economische Zaken de revolutionaire Delft Hyperloop. Met deze transportcapsule gaat het Delftse team eind deze zomer de strijd aan met 30 andere teams tijdens de finale van de Amerikaanse competitie van Elon Musk, de ondernemer achter Tesla en SpaceX.
Nationale trots
Tijdens de onthulling uitte minister Kamp zijn trots op het Delftse team. Hij noemde Delft Hyperloop een voorbeeld van ‘innovatie op wereldniveau’. In de toekomst kan het nieuwe vervoermiddel voor economische groei zorgen én de concurrentiekracht van Nederland versterken door bij te dragen aan sneller, efficiënter en duurzamer vervoer.
De weg naar de finale
In aanloop naar de finale wordt op dit moment in Californië volop gebouwd aan een testbuis van 1,6 kilometer, waar de Hyperloop-capsules straks stuk voor stuk doorheen zullen razen. Experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren zullen de capsules tijdens de finale testen op ontwerp en prestaties.
Het Delft Hyperloop-team zet de komende maanden natuurlijk alle zeilen bij om de finale te winnen. De voortekenen zijn in ieder geval veelbelovend! Na de knallende presentatie van vorige week en alle lovende reacties lijkt het erop dat de Delftenaren grote kans maken om de competitie te winnen.
Snel, veilig én comfortabel
Terwijl de studenten zich de afgelopen maanden bezighielden met het bedenken van een capsule die snel en veilig door de buis raast, dachten we bij UNITiD na over de ervaring van passagiers in de capsule. Waarom dat zo belangrijk is? ‘Mensen willen toch uit het raam kijken, al rijdt de Hyperloop 1200 kilometer per uur’, aldus Hyperloop-teamlid Tijmen Veldhoen.
We bedachten rustgevende visualisaties voor de virtuele schermen die over de gehele wand van de capsule zullen lopen. Deze ‘virtuele ramen’ zorgen voor een natuurlijke en rustige manier van reizen.
Bij vertrek zien reizigers beelden van de stad waaruit ze vertrekken. Zodra de trein op snelheid komt, verschijnen er animaties met rustgevende kleuren. Deze voorkomen dat er claustrofobische gevoelens ontstaan. De animaties aan de bovenrand vormen lijnen die over de gehele lengte van de capsule lopen. Deze suggereren de snelheid van het voertuig. Ook kan hier reisinformatie worden getoond, zoals grote plaatsen die gepasseerd worden en de snelheid, in de vorm van kilometers per uur. Is de eindbestemming in zicht? Dan verandert het kleurbeeld in beelden van de stad van aankomst.
Vanuit de ergonomische en comfortabele stoelen – die onderdeel zijn van het werk van de interieurdesigners van TU Delft – kan elke passagier gebruikmaken van een individueel beeldscherm. Via deze schermen kan allerlei informatie geraadpleegd worden, zoals de weersvoorspelling, evenementen op de eindbestemming en praktische informatie over de rit. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid en aankomsttijd.
De hele beleving op één pagina
Naast het meedenken over de ervaring van passagiers in de capsule, hielpen we het Delft Hyperloop-team met het vertellen van hun verhaal. Omdat het een onderwerp is dat voor veel mensen nog als toekomstmuziek klinkt, was het belangrijk dat het verhaal op een manier wordt verteld die voor iedereen begrijpelijk is. Hiervoor maakten we samen met De Voorhoede een visueel verhalende landingspagina. INDG maakte hier een aantal indrukwekkende 3D-renders bij.
Bekijk het resultaat snel op de DelftHyperloop-website.