Op zoek naar ons logo?

Voor een witte achtergrond: PNG EPS Logo landscape
Voor een zwarte achtergrond: PNG EPS
Download alle logo's

Hello Drop&Fly,
goodbye lange wachtrij

Snellere en efficiëntere bagage-afgifte met onbemande balies op luchthavens.

SITA is leverancier van check-in-systemen voor bagage op vliegvelden. Met Drop&Fly kunnen reizigers supersnel zelf hun bagage inchecken op steeds meer vliegvelden. VanBerlo was verantwoordelijk voor het product design van de machine. Door een goede intuitieve plaatsing van componenten, een betrouwbare uitstraling en door de supersimpele interface met instructievideo’s en illustraties ontwikkelden we een complete user experience die er voor zorgt dat passagiers binnen een minuut hun bagage in checken: een stuk vlotter dan bij een bemande balie. Met veel plezier werkten we mee aan 's werelds gebruiksvriendelijkste bagage drop-off systeem.

Groot project? Ja. De eerste test was op dag 5!

Het project startte met een design sprint volgens de methode van Google Ventures: In 5 dagen een idee uitwerken tot een prototype en deze vervolgens testen met de doelgroep. Met het hele team werkten we elke dag aan een duidelijk doel: ‘Unpack’, ‘Sketch’, ‘Decide’, ‘Prototype’ en op dag 5 ‘Test’.

  • Mon
    Unpack
  • Tue
    Sketch
  • Wed
    Decide
  • Thu
    Prototype
  • Fri
    Test

Dag 1: Kijken hoe slaperige reizigers hun koffer inchecken

De ‘Unpack’-dag begon in alle vroegte op Eindhoven Airport. Vanaf 5 uur ‘s ochtends observeerden en interviewden we passagiers bij de voorganger van Drop&Fly: de Scan&Fly-balies. Na 3 uur zelf ervaren te hebben wat er zoal goed en fout ging kwam het hele team samen. We namen zoveel mogelijk informatie door: van businessdoelen en concurrentie tot de technische eisen van de units. En ja, dat was dus om 8 uur 's ochtends.

Passagiers observeren op Eindhoven Airport

Dag 2: schetsen, schetsen, schetsen

De tweede dag maakten we zoveel mogelijk schetsen voor deeloplossingen. Deze moesten samen naar het grote doel leiden. Hoe zorg je ervoor dat een reiziger zo snel mogelijk zijn koffer kan afgeven. Uiteraard correct, zonder stress en met een goed gevoel. Voorbeelden: ‘Hoe selecteer je een taal?’, ‘Hoe maak je duidelijk hoe bagagelabels bevestigd moeten worden?’ en ‘Hoe zorg je ervoor dat mensen niet weglopen zonder afgiftebewijs?’.

Een wand vol mogelijke oplossingen

Dag 3 en 4: prototyping!

Op dag 3 en 4 selecteerden we de beste ideeën, om zo snel mogelijk tot een prototype te komen. We werkten 2 richtingen uit: een prototype met animaties en iconen én een prototype met video-instructies en foto’s. De twee varianten testten we vervolgens op dag 5.

Prototypes installeren op bestaande units

Dag 5: Testen op het vliegveld

We plakten iPads op bestaande Scan&Fly-schermen zodat de prototypes net echte interfaces leken. Sita koppelde laptops aan de schermen om ervoor te zorgen dat passagiers, ondanks de test-opzet, toch direct hun bagage konden inchecken. De meeste passagiers doorliepen de prototypes snel en waren enthousiast over de eenvoud. Beide prototypes hadden hun voor- en nadelen. In ieder geval hadden we deze week enorm veel geleerd! Bijvoorbeeld dat niemand aandacht besteed aan een stappenplan in beeld. Of dat veel mensen hun taal gewoon op engels laten staan, totdat ze iets niet begrijpen.

Gebruikerstest op Eindhoven Airport

Het concept: Get closer!

De interface trekt vanaf een afstand de aandacht van passagiers: al bij 10 meter afstand zie je in één oogopslag wat je bij de units kunt doen én dat ze in werking zijn. Kom je dichterbij, dan verschijnt automatisch stap 1 van het bagage-incheckproces. Video’s helpen je vervolgens bij het scannen van je instapkaart en het plaatsen van de bagage. Illustraties en animaties informeren je tijdens het wachten, bijvoorbeeld als de inhoud van je koffer wordt gescand.

Language support

Als je begint start je altijd in de taal van de vorige passagier: grote kans dat je voor dezelfde vlucht komt. Een slim algoritme zorgt ervoor dat je met één klik de taal kunt kiezen van het land waar je bent of wat het meest gebruikt is in het afgelopen half uur. Voor talen die van rechts naar links worden geschreven spiegelden we de complete interface. Alle teksten, maar ook de transities worden omgekeerd weergegeven.

Maintenance menu

Voor hulp, noodgevallen of onderhoud is er een speciaal ‘host en maintenance’-menu. Hier kan grondpersoneel toegang tot krijgen door het scannen van hun badge. Via dit gebruiksvriendelijke service-menu kan de medewerker snel zaken regelen, zoals labels opnieuw printen, papier vervangen en passagiersgegevens inzien als een passagier vastloopt in het proces.

Een heldere visuele stijl

Het ontwerp leunt op 3 pijlers: persoonlijk, toegankelijk en flexibel. Deze vormen een solide basis voor de uitstraling van de Drop&Fly-interface. Hierdoor worden de honderden verschillende typen schermen allemaal in dezelfde consistente stijl getoond. Het resultaat is een aantrekkelijke, overzichtelijke interface, zowel visueel als in gebruik.

Taptic

Persoonlijk

Uit de testen met gebruikers bleek dat instructies het best overkomen aan de hand van duidelijke first-person video’s. Men keek namelijk het liefst naar zijn buurman om te kijken hoe bijvoorbeeld een bagagelabel aangebracht moest worden. Om de aandacht van de gebruiker bij het scherm te houden kozen we voor een geanimeerde, illustratieve stijl van iconen. Deze vriendelijke ‘rode draad’ loopt van het begin tot het einde van het proces.

Toegankelijk

Het ontwerp is ruim opgezet: Veel witruimte en één duidelijke actieknop op elk scherm. Geen poespas. Ook keken we naar de contrastwaarde en maakten we een gedegen typografie-keuze. Leesbaarheid en toepasbaarheid in meerdere talen stonden hierbij voorop. De interface moet natuurlijk ook werken voor mensen met weinig digitale ervaring of een visuele beperking.

Flexibel

Drop&Fly wordt verkocht aan luchthavens en gebruikt voor vluchten van verschillende vliegmaatschappijen. Het was daarom de wens dat de styling ten alle tijden aangepast kon worden. De lay-out van de interface zo ontworpen dat deze geschikt is voor verschillende vliegmaatschappijen, talen en leesrichtingen. Na het scannen van de boarding pass neemt de interface de styling van de airline aan.

Het resultaat

Onze zus De Voorhoede was verantwoordelijk voor implementatie van de user interface. Zelfs dit soort producten hebben een browser en dat geeft natuurlijk veel vrijheid voor ons als ontwerpers. Denk aan animaties, transities, styling en gebruik van de beste fonts. De eerste 10 units zijn vorig jaar op feestelijke wijze in Korea in gebruik genomen. Met de Drop&Fly-units heeft SITA een product met een enorm potentieel gerealiseerd. Passagiers profiteren van een sneller proces én er is minder personeel nodig. Doordat de interface volledig te configureren is, voldoet onze klant aan individuele wensen van luchthavens over de hele wereld.

Voor ons was dit een fantastische klus om aan te werken. We zijn supertrots dat Drop&Fly op steeds meer vliegvelden wordt gebruikt.

Met Drop&Fly wilden we passagiers een geweldige gebruikerservaring bieden wanneer ze zelf hun koffer inchecken. Dat is gelukt dankzij de prettige en productieve samenwerking met UNITiD!


Reinout vander Meûlen, Senior Portfolio Manager BagDrop at SITA.(...en onze product owner)

Interesse?

Word jij net zo enthousiast als wij van dit project? En heb je ook een selfservice-systeem waarbij je onze ervaring, creativiteit en expertise kunt gebruiken? Bel ons even of stuur een mailtje naar Matthijs.

© UNITiD 2017  Algemene voorwaarden | English | Event kalender