CES 2017: UNITiD was erbij!

Also available in:English

UNITiD bezocht eerder deze maand techbeurs CES in Las Vegas. Na een vlucht van 8.500 kilometer verbleven we, drie man sterk, vier dagen in Nevada om ons licht op te steken op de jaarlijkse expo.

Waarom naar CES?

CES is de aangewezen beurs voor de nieuwste technologie. En bij UNITiD vinden we dat alle mensen de nieuwe technologieën moeten kunnen gebruiken die het leven makkelijker en leuker maken. Nieuwe technologie is echter vaak complex is en moeilijk te gebruiken voor de gemiddelde consument. Goed design kan dan het verschil maken, en dat is wat wij doen.

Om hier goed voor te kunnen ontwerpen moeten wij zelf ook op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op technologisch gebied. Daarom legden wij een lange reis af om ons onder te dompelen in alle nieuwe gadgets, innovaties en prototypes op de grootste technologiebeurs ter wereld: CES in Las Vegas.

Wat was de eerste indruk?

Indrukwekkend groot! Zowel de conferentie-agenda als het floor plan van de beurs. Waar moesten we beginnen en wat wilden we bezoeken? Uiteindelijk splitsen we ons op en zijn we bijna overal wel geweest, met zo’n 25 kilometer per dag in de benen. Van de groot georganiseerde stands van topmerken tot in elkaar geknutselde kraampjes in de krochten van de beursvloer: we hebben het allemaal gezien.

Wat waren de verwachtingen?

We dachten in Las Vegas alles op het gebied van technologische innovatie te ervaren. En deels is aan die verwachting gehoor gegeven. Alles wat op dit moment verkrijgbaar is in consumentenelektronica hebben we daar wel gezien. Veel schermen en tv’s, ontzettend veel drones in alle vormen en maten, maar ook hoofdtelefoons en speakers met ledverlichting.

In domotica zijn er veel aanbieders van apparaten die met IOT aan elkaar te koppelen zijn en aan te sturen via een Personal Assistant. Ook in de keuken proberen ze alles weer slim te maken, door apparaten aan internet en een app te koppelen. Maar ook daar doet de PA zijn intrede. Vooral Alexa is op veel stands terug te vinden, maar eigenlijk proberen alle grote merken zelf een PA aan te bieden. Zelfs Samsung plaatst er één, over de al aanwezige assistent van Google. En als we het dan toch over kunstmatige intelligentie hebben, dan kunnen we de grote getalen aan robotics natuurlijk niet negeren. Ze zijn niet allemaal even slim en van toegevoegde waarde, maar er zitten wel mooie uitvoeringen bij.

Wel hadden we verwacht meer blikken in de toekomst te krijgen. Eigenlijk hebben we die alleen gekregen bij de zelfrijdende auto’s (Toyota) die een extensie zijn van je smart home (Hyundai en BMW). Erg opvallend was het dat het bij de auto’s niet meer om horse power gaat maar om processor power. De chipfabrikanten (nVidia, Intel en Qualcom) zijn volop op de automerken gedoken om hun hardware-prestaties te tonen.

Wat viel op

  1. Hover drone
  2. Hyundai smart car and home
  3. Mercedes drone bestelbus
  4. Not so smart kitchens
  5. Ledspeakers

Wat hebben we geleerd?

Precies zoals verwacht, en gebaseerd op onze ervaring met de nieuwste technologieën, is ook hier weer erg veel design en ‘design thinking’ nodig om al dit moois bruikbaar te maken voor de gemiddelde consument.

Verder is het erg interessant om te zien dat de grote merken een steeds verder uitbreidend ecosysteem aan verschillende apparaten produceren. Die willen ze met elkaar verbinden via internet en onderbrengen onder hun eigen personal AI-assistent. Slim natuurlijk om mensen zo binnen hun ecosysteem vast te kunnen houden. Omdat de PA waarschijnlijk niet met third party producten van de concurrent samen kan werken.


Moet UNITiD daar ook een keer staan?

Eigenlijk wel ja. Maar onze boodschap zou dan heel sterk moeten zijn: dat er goed design nodig is om het verschil te kunnen maken met de concurrentie. Uiteindelijk kiezen consumenten voor producten of ecosystemen die voor hen relevant zijn in de juiste context, en de beste seamless ervaring leveren naast een intuïtief gebruik. Helemaal omdat de keuze reuze is en de concurrentie niet stil zit.

Gaan we nog eens naar CES?

Zeker. Maar ieder jaar afreizen kan voor herhaling zorgen, omdat niet alle innovaties even snel gaan.