AutoWeek deel 2: Achter de schermen bij de grote jongens

Ondanks dat we ons al een paar jaar in de digitale schermen en de interactie van moderne auto’s verdiepen, merken we dat dit nog steeds een veelbesproken onderwerp is. De auto industrie is er nog altijd niet uit als het gaat om user experience, usability en veiligheid. Maar, en dat moeten we zeker toegeven, er worden wel flinke stappen in de goede richting gezet.

Na onze laatste review voor Autoweek afgelopen jaar, zijn we uitgenodigd om over onze ervaringen te spreken bij Design by Fire. Hier merkten we ook dat mensen gepassioneerd hun mening delen over dit onderwerp. Dit heeft ook te maken met het feit dat we vrijwel allemaal dagelijks met dit soort interfaces overweg moeten en ons daar vaak aan ergeren. Bovendien zijn we natuurlijk als designer al helemaal kritisch.

We zijn nu een paar maanden verder en hebben in de tussentijd niet stilgezeten. We zijn door Autoweek namelijk uitgenodigd om nogmaals langs te komen en ditmaal het topsegment van de premium merken aan een CAR UI test te onderwerpen. Met veel enthousiasme hebben we ons een paar dagen ondergedompeld in de allerlaatste innovaties en technologieën in de auto industrie. Als bonus konden we (af en toe) genieten van de luxe en comfort die deze auto’s te bieden hebben.

De auto’s

  1. BMW 5 serie
  2. Audi A5 Quattro S line
  3. Jaguar XF
  4. Tesla Model X P100
  5. Porsche Panamera 4S
  6. Volvo V90
  7. Mercedes E klasse

Een blik in de toekomst

We doen nu al een paar jaar CAR UI reviews voor verschillende merken maar werden tot op heden nog niet echt enthousiast van de vooruitgang in de usability en veiligheid van de interfaces. In sommige gevallen, zoals bij de Peugeot 308, werd het eigenlijk alleen nog maar erger.

Ditmaal hebben we een korte blik in de toekomst van nieuwe technologieën kunnen werpen met deze premium modellen. We zien dat sommige merken goed op weg zijn op gebied van interactie en hard- en software. Zo maakt Audi uitgesproken keuzes in interactie, levert Tesla kaarten waar iedereen mee bekend is van Google, ontwerpt Jaguar een interface die lijkt op een mobiel OS en past BMW zijn interacties en interface aan aan de context van gebruik. Allemaal positieve vooruitgangen.

Maar ook in deze auto groep zijn er nog veel vreemde, onhandige of ronduit gevaarlijke keuzes gemaakt. Zo heeft Mercedes wel vier varianten van route en kaartweergave, Volvo een interface die je moet ‘lezen en begrijpen’ voordat je een keuze kan maken en zijn er bij Porsche vreemde keuzes gemaakt bij de hardware knoppen. Bij Audi moet je vooral niet je bestemming in willen voeren via spraakherkenning. Niet te doen gewoon!

Al met al is het over het algemeen nog steeds zo dat de interfaces onnodig veel tijd en aandacht van de bestuurder vragen en zijn de interfaces nog altijd niet contextueel en adaptief genoeg, zoals je van steeds meer applicaties op je telefoon al wel gewend bent. Niet gek dat veel mensen, ondanks de aanwezigheid van de ingebouwde systemen, nog steeds veel hun telefoon gebruiken voor navigatie, media en werk gerelateerde handelingen.

Laten we even in detail kijken naar de beste en de slechtst scorende auto’s.

Winnaar: BMW 5 serie 2017

BMW was de eerste die met I-Drive op de markt kwam. Hiermee wordt de interface van navigatie en multimedia bestuurd via een draaiknop. In het begin kregen ze hier veel klachten over, maar door de jaren heen hebben ze het geperfectioneerd en werkt het goed. Maar het heeft zijn beperkingen in sommige situaties (snel tekst invoeren bijvoorbeeld). In deze laatste 5 serie heeft BMW er dan ook een aantal andere manieren van interactie aan toegevoegd. Zoals touch; direct op het scherm, schrijven op de draaiknop, voice input via natural language en gestures voor navigatie in de UI. Er zijn wel meer merken die dit doen en in veel gevallen levert dit alleen maar meer complexiteit op. De reden dat BMW hier nu hoog mee scoort is omdat de 5 serie al deze manieren van bediening naadloos context aware maakt. En dat zorgt ervoor dat het erg gebruiksvriendelijk is en heel intuïtief aanvoelt. Zo verandert bij tekstinvoer de interface van de I-Drive van een cirkelvormige letterselectie naar een full size keyboard zodra je met je hand in de buurt van het scherm komt. Erg fijn en heel goed bedacht vanuit de gebruiker.

Maar ook de BMW is nog niet perfect, want de ‘natural language input’ werkt bijvoorbeeld alleen met Engels als taal en de gestures staan echt nog in de kinderschoenen en voegen niet veel toe. Het kan bovendien maar op bepaalde momenten gebruikt worden. Ook werken resultaten van navigatie rond de bestemming nog niet zo context aware als bijvoorbeeld bij Waze. Zo geeft het systeem geen goed alternatief voor een parkeerplek wanneer je niet kan parkeren op je eindbestemming.

Over het algemeen zijn we meer dan positief over de keuzes die BMW gemaakt heeft in deze 5 serie en ervaarden we de algemene user experience als erg fijn en premium.

Verliezer: Mercedes E klasse

Voor de Mercedes hadden we hele hoge verwachtingen, want zij staan erom bekend altijd voorop te lopen als het gaat om technologische innovaties en een premium kwaliteit. Ook deze E klasse zit weer vol met technologische snufjes en bij binnenkomst word je verwelkomd door twee enorme schermen. Zodra we echter een aantal kilometers gereden hebben vallen er toch wel wat zaken op, zeker in vergelijking met de eerder besproken BMW 5-serie,. Zo is de interface op de twee schermen vaak inconsistent door gebruik van verschillende vormgeving, rommelig door de vele paneeltjes die elkaar overlappen en onhandig in bediening.

Navigatie

Zo is bijvoorbeeld een bestemming invoeren erg omslachtig. Het onscreen keyboard dat met de draaiknop te bedienen is, is in tegenstelling tot het BMW toetsenbord ‘eindig’. Dat wil zeggen dat je niet van de A naar de Z kunt doorscrollen maar ook van regel moet veranderen. Verder kun je net zoals bij BMW gebruik maken van handschriftherkenning; helaas moet je daarvoor iedere keer handmatig aangeven dat je er gebruik van wilt maken door naar het handschrift knopje te navigeren en op OK te drukken. Verder word je tijdens het bestemming invoeren van paneel naar paneel geleid: Veel onnodige stappen en schermen die een rommelige indruk achterlaten. Erg fijn is overigens de POI keuze op een bestaande route of bestemming.

Niet blij worden we van de kaart weergaven. De route wordt op de grote centrale kaart weergegeven met een flinterdun lijntje dat weinig contrast heeft met de kaart. Ook hebben we geen begrip voor het ruimteschip dat je eigen positie weer moet geven op de kaart. Helemaal erg wordt het als je over de twee schermen alle 4 de kaartweergaves aanzet. Ze zijn allemaal anders vormgegeven, tonen tegenstrijdige informatie en brengen je alleen maar verder in verwarring. De knop waarmee je de kaart opties op kan roepen is een zwevend kruis dat breekt met alle patterns. Een vreemd ding binnen dit hele systeem.

Gebruiksgemak

Het systeem wordt primair bestuurd via de draaiknop en secundair via stemherkenning of handschrift. Maar helaas is de interface niet geoptimaliseerd voor invoer met een draaiknop (zoals BMW). Je gaat met tekst door horizontale lijstjes die niet doorlopend zijn en soms beland je in situaties waar er een heleboel paneeltjes over elkaar heen geplaatst staan. Naast dat dit een rommelige uitstraling geeft zonder heldere focus, breekt het soms ook met de eigen patterns. Vooral als je iets met stem aanstuurt, gebeurt er veel op het scherm dat afleidt. Om te kunnen schrijven, met erg veel vertraging, moet je eerst drie kliks doen. Het touchpad kan ook als trackpad gebruikt worden, maar bedient weer niet de cursor. Vreemd. Je kan met enige moeite je weg wel vinden in dit systeem, maar de structuur voelt niet intuïtief en al de overlappende paneeltjes dragen niet bij aan een gevoel van hiërarchie of een heldere structuur.

De schermen zijn wel van hoge kwaliteit maar de processor erachter lijkt niet krachtig genoeg. Veel acties en animaties verlopen erg traag en bij overlay panels in de interface worden vaak eerst de slagschaduwen gerenderd en daarna pas het panel zelf. Deze traagheid staat helaas een positieve experience in de weg.

Al met al rijdt de Mercedes wel erg fijn en is het ook echt een premium auto, maar in de details en gebruiksvriendelijkheid moeten er nog wel flinke stappen gemaakt worden om hoger te kunnen scoren.

CAR UI

Heb je vragen over CAR UI of wil je dat we een keer een test doen voor een specifiek platform, mail of bel ons.

Lees hier het hele Autoweek artikel (6.3 Mb)

Bekijk al onze CAR UI posts >>