UNITiD is volwassen: tijd voor een nieuw logo

Was het je al opgevallen? Sinds een paar maanden blinkt er een nieuw logo bovenaan onze website en social media-kanalen. De afgelopen jaren is UNITiD flink gegroeid en kunnen we wel stellen dat we een volwassen bureau zijn geworden. Tijd om onze visuele identiteit aan te scherpen! Om te beginnen met een update van ons logo.

UNITiD groeit

Ruim 8 jaar na oprichting is er veel veranderd bij UNITiD. We begonnen met een klein team van interactieontwerpers, maar zijn de laatste jaren net zo actief op het gebied van visual design. Met een team van 40 mensen dat bestaat uit interaction designers, visual designers, projectmangers, copywriters, een office hero én een HR-manager is het anno 2016 serious business bij UNITiD – al zeggen we het zelf.

Nuttig, leuk en eenvoudig

Bij onze visie voor de komende jaren hoort een vernieuwde huisstijl. Een mooie stap naar de uitwerking hiervan was het updaten van ons logo. Voor het ontwerp deden we een brede verkenning op het gebied van beeldmerk en typografie. Na verschillende variaties kwamen we tot de conclusie dat we dicht bij onszelf wilden blijven. Bij UNITiD maken we digitale producten die nuttig, leuk en eenvoudig te gebruiken zijn. Diezelfde eenvoud moest terugkomen in ons nieuwe logo.

Twee logo’s

Sinds onze oprichting in 2008 maken we gebruik van twee soorten logo’s: een zogenoemd eyecatcher-logo, die we gebruiken voor stationaire doeleinden (zoals presentaties en avatars) én het signatuur-logo. Deze gebruiken we in alle andere communicatie.

UNITiD_old
Pré 2016 materiaal

2016

Het ontwerp van het nieuwe logo was de eerste stap van de uitwerking van onze vernieuwde identiteit. In de loop van 2016 zullen we onder andere ook onze website en bureaupresentatie updaten. Ook krijgt ons kantoor in Amsterdam een opfrisser waarin ons volwassen maar toch frisse karakter terug zal komen.  

Een subtiele update

We kozen voor een subtiele update van het logo omdat we herkenbaar willen blijven. Tijdens het ontwerpen richtten we ons dan ook op het verfijnen van het woord en beeldmerk. Naast een volwassen identiteit kunnen we onszelf ook wel ‘specialisten’ noemen: voor ieder digitaal product en voor elk digitaal scherm. Dit had consequenties voor het logo.

Zoeken naar eenvoud

Het eyecatcher-logo was rommelig. Het bestond uit diverse elementen, zoals het wiebertje, scheermesje, kruisje, boemerang en vaandel. Iedereen zag er wat anders in. Om het logo eenvoudig te houden ruimden we – op het wiebertje na – alle elementen op. Het wiebertje vormt nog steeds een herkenbaar beeldelement binnen onze identiteit. Voor ons staat het voor focus en ideeën. De asterisk in het wiebertje staat voor onderbouwing. Iets wat we altijd doen bij de designkeuzes die we maken.

logo-2016_3@2x

 

Het wiebertje met een asterisk

Het woordmerk

Zoals voorheen blijven we UNTiD schrijven in kapitalen. We zijn trots op ons merk en geven dat op deze manier kracht. Wel is elke letter met zorg opnieuw ontworpen. Zo zorgden we voor voldoende witruimte tussen de letters, wat voor een minimale inspanning zorgt als je het woordmerk leest. Alle letters hebben subtiel afgeronde hoeken, net als het wiebertje. Dit maakt het logo vriendelijk en betrouwbaar.

logo-2016_4@2x

Een uniek opgezet woordmerk

Digital designers

We zijn niet alleen meer actief op het gebied van interaction design, dus is onze ondertitel verandert van ‘Interaction designers’ naar ‘Digital designers’. Bij UNITiD zijn we voornamelijk gericht op het ontwerpen van digitale producten.‘Digital designers’ dekt daarom perfect de lading.

 

De geschiedenis van ons logo