In 5 dagen van schets naar getest prototype met Design Sprints

Heb je een idee voor een digitaal product en wil je snel testen of het aanslaat bij je doelgroep? Of: wil je ellenlange vergaderingen overslaan en binnen één week antwoorden vinden op belangrijke bedrijfsvraagstukken? Dat kan met design sprints! Met deze vijfdaagse methodiek – ontwikkeld door Google Ventures – ga je razendsnel van een eerste schets naar een werkend prototype; getest door échte eindgebruikers.

De pionier op het gebied van design sprints is Jake Knapp van Google Ventures. Hij schreef het boek ‘Sprints’. In onderstaande video laat hij een voorbeeld van een design sprint zien.

We gebruiken het volop

Bij UNITiD gebruiken we design sprints al wat langer: voor projecten bij grotere bedrijven, maar ook voor start-ups. De afgelopen paar maanden hebben we meer dan tien design sprints uitgevoerd, onder andere voor Ziggo, PostNL, Philips, Delta en Buienradar. In één week tijd gaan we van probleem naar oplossing. Dit doen we met de klant én de eindgebruiker van het te ontwikkelen product, zodat we snel het idee kunnen valideren. Door samen te conceptualiseren, ontwerpen en testen vergaren we waardevolle inzichten. Het tastbare eindproduct van de design sprint is een interactief prototype die door eindgebruikers wordt getest. Zo’n prototype kan bijvoorbeeld een klikmodel zijn of een (vereenvoudigde) app-interface. Als het maar duidelijk is wát er getest moet worden.

sprint_photo@2x

Een design sprint in actie.

design-sprint-room-UNITiD

De ruimte na een week sprinten (gelukkig kan je het nu niet ruiken)

Wanneer gebruik je design sprints?

Een design sprint wordt vaak voor twee situaties ingezet: bij het maken van een nieuw product óf als er een bestaand product verbeterd moet worden. Als je een design sprint start, is het belangrijk dat je een duidelijk probleem definieert. De meeste problemen worden aan de hand van statistieken verkregen of door feedback van je klanten. Een probleem kan bijvoorbeeld zijn dat gebruikers je app te moeilijk in gebruik vinden. Misschien wil je dan de bestelflow in je webshop verbeteren, zodat het aantal verkopen toenemen. Nog een goede reden voor een design sprint: je hebt een heel nieuw idee voor een digitaal product en dat wil je graag testen bij je doelgroep. Je hebt tenslotte binnen een week al duidelijk of deze ideeën daadwerkelijk waardevol zijn voor de eindgebruiker van je product. Daarin verschilt een design sprint aanzienlijk van een traditioneel designproces: je leert ontzettend snel van de behoeftes van je gebruiker en je kunt al snel zien of je initiële concept aanslaat. Lange discussies sla je over, maar je creëert wel enorm veel draagvlak binnen je eigen organisatie.

 

visual_design-sprint-blog_v0-1

Een design sprint vs. een traditioneel proces.

Samen resultaten halen

Design sprints doen we altijd samen met onze klant. Zo kunnen we kennis delen en de behoeftes vanuit de business direct in kaart brengen. We houden de lijntjes kort en iedereen draagt vanuit zijn of haar expertise een steentje bij aan het product. Door deze manier van samenwerken leren we ook onze klant – de opdrachtgever – steeds beter kennen, zodat we weten wat voor hen relevant is en wat hen beweegt.

Meestal is de teamsamenstelling van een design sprint erg divers. De ideale grootte van een team is tussen de vier en acht personen. Naast onze designers is de klant vertegenwoordigd door een product owner (PO). Deze waakt over de business-doelstellingen. Hij maakt ook  uiteindelijke ontwerpbeslissingen. De product owner draagt ook zorg voor de implementatie van de uitkomst. Naast het kernteam komen er regelmatig engineers, marketeers of andere belangrijke stakeholders binnenlopen. Zo kan iedereen vanuit zijn of haar kennisdomein relevante informatie aanleveren. Op die manier kan er een zo volledig mogelijk prototype worden gebouwd.

Hoe ziet zo’n vijfdaagse sprint er ongeveer uit? Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de thema’s per dag. Wil je daar meer over weten? Dan heeft Google Ventures een handige PDF gemaakt waarin ze de design sprint verder uitdiepen.

visual_design-sprint-blog_v0.1

 

De springplank voor de volgende fase

Een design sprint is bij uitstek dé methode om samen met de klant op korte termijn een hypothese te valideren. Het is een manier om te kijken of je aannames stand houden en of mensen je prototype gebruiken zoals jij dat in gedachte had. Het is een springplank voor een vervolgtraject, ook al is het resultaat niet helemaal zoals gehoopt. Je weet namelijk direct wat er niet werkt in plaats van dat je daar na een paar maanden pas achter komt. Om de kans te vergroten dat je iets maakt waar een eindgebruiker écht iets aan heeft, kun je ervoor kiezen om nogmaals een design sprint te doen. Zo kun je je eerste concept verbeteren, uitbouwen of simpelweg nieuwe ideeën testen.

Samen een sprintje trekken?

Ben je ook zo enthousiast over design sprints? En wil je samen met ons een week in een creatieve pressure-cooker tot waardevolle resultaten komen? Bel of mail ons gerust.