UNITiD was in Namur voor KIKK festival 2015

Voor interessante praatjes blijven we niet alleen in Nederland. Zo waren we op 5 en 6 november in het Belgische Namur voor de 5e editie van KIKK festival: een evenement waar wetenschap, technologie, kunst en design elkaar ontmoeten.

Nooit van KIKK gehoord? Ons advies: ga er zeker heen volgend jaar. De line-up van dit jaar bestond uit individuele designers, artiesten en onderzoekers, maar ook sprekers van grote agencies. Een paar namen: Tobias van Schneider, Anton & Irene, Field.io,Huge, Joanie Lemercier,LAb[au], Golan Levin, Niklas Roy en Daniel Leithinger. En dan nog iets: de tickets zijn elk jaar gratis!

kikk
Voor het Théâtre de Namur, waar de talks werden gegeven

Bij KIKK draait het niet alleen om de indrukwekkende line-up van sprekers: ook zijn er door de hele stad mooie dingen te zien. Zo was er de KIKK Market, waar je creatieve en innovatieve projecten kon ontdekken. Voorbeelden: een doe-het-zelf-lasersnijder en -graveerkit, een 3D-printer die figuren van chocolade print en een stand voor het ontwerpen van een gratis t-shirt of tas (mogen we de interface alsjeblieft redesignen?). Ook stond er een installatie in een kerk en in een expositieruimte waren onder andere de Broken Mirror en Trajectories 2 te zien.

KIKK is een mooie mix tussen luisteren, doen en kijken. Hieronder delen we de take-aways van de 4 sprekers die het meeste indruk op ons maakten:

 

1. Anton & Irene

“The only people who retire are the ones who don’t like their jobs.”

Anton-&-Irene

Aan het roer staan bij een bedrijf dat voorop staat in de wereld van interactive digital design? Toch wel het einddoel van de meeste ontwerpers. Niet meer voor Anton Repponen en Irene Pereyra. Nadat ze bij het befaamde F-I werkten als Global Creative Director en Global UX Director, namen ze in 2014 een sprong in het diepe en begonnen een eigen studio in Brooklyn: Anton & Irene.

Hier kunnen ze eindelijk weer het echte werk doen: ontwerpen en creatief zijn. Wat de doorslag gaf? Ze waren eigenlijk alleen nog bezig met meetings, leidinggeven en brandjes blussen in plaats van ontwerpen. Daar besloten ze op hun 30e wat aan te veranderen.

Anton en Irene vertelden veel over hun ontwerpproces en hoe ze als visueel ontwerper en interaction designer blijven werken aan elkaars ontwerp-interaties. Zo delen ze een project altijd op in kleine stukjes en werken ze zij aan zij. Op die manier zijn ze in staat om elkaars werk te verbeteren. De start van hun ontwerpproces ziet er als volgt uit:

    1. Eén uur samen concepten. Raak niet urenlang verwikkeld in een brainstorm. Heb je een idee? Begin ermee en werk alvast wat uit. Nieuwe ideeën en inzichten volgen vanzelf. Nadat Anton en Irene gebriefd zijn, schetsen ze eerst een uur samen. De schetsen presenteren ze via een Keynote aan de klant.
    2. Spreadsheet met features opstellen. Om een project af te bakenen en ervoor te zorgen dat de klant niet achteraf over ontbrekende elementen of features begint, stellen Anton en Irene een lijst met features op die ze uitgebreid omschrijven. Ze beginnen pas met het uitwerken van de features als de lijst is ondertekend door de klant.
    3. Het concept tegelijkertijd, maar los van elkaar uitwerken. Op die manier ontstaat er een ux- én een designconcept. Deze overhandigen Anton en Irene aan elkaar, waarna ze verbeteringen aanbrengen op elkaars werk. Vervolgens komen ze tot een samengevoegd ontwerp waar nog een hoop aan verandert. Wel vormt dit een goed startpunt.
Features
Een spreadsheet met alle features, klaar om ondertekend te worden

Anton en Irene gaven de volgende pro-tips:

“If you are not passionate about the work, and you have the ability to walk away from it, walk away.”

Heb je niks met het product en lukt het niet om je in de doelgroep te verplaatsen? Dan is het voor alle partijen beter om de klus aan iemand anders over te laten.

“Don’t put crap in your portfolio, otherwise you will get clients who will ask for crap.”

Laat alleen dingen zien die je zelf tof vindt. Doe je dat niet, dan krijg je ook aanvragen waar je niet blij van wordt.

“As a designer, get yourself involved with all scoping, meetings, new business and client presentations.”

Hou je met het hele proces bezig en niet alleen met het ontwerp. Als je ooit je eigen bureau wilt starten is het handig om op alle gebieden ervaring op te doen.

 

2. Tobias van Schneider

“Side projects are stupid. And they should be.”

Tobias-van-Schneider

De talk van Tobias van Schneider, voormalig lead designer bij Spotify, stond in het teken van side projects. Zijn belangrijkste advies: “Sta jezelf toe om domme ideeën te bedenken en te falen. Neem jezelf niet te serieus. Veel side projects die een groot succes werden, waren bij de start niets meer dan een experiment.”

5 take-aways voor je eigen side projects:

  1. Houd je project zo lang mogelijk eenvoudig. Zet kleine stapjes: KISS (Keep it Simple and Stupid).
  2. “Just make people laugh.” Zoals een van zijn side projects The Passive Aggressive Password Machine.
  3. Als je je ergens aan ergert: “Just make it!” De Authentic Weather app die hij ontwikkelde uit frustratie, onderscheidt zich door het weerbericht er niet mooier op te maken, maar juist te vertellen hoe het écht is met termen als ‘It’s just fucking raining’ en ‘It’s fucking cloudy now’.
  4. ‘Stay in motion, stay busy.’ Probeer altijd iets nieuws te leren. Werk aan verschillende projecten, zodat je kunt switchen als je vastloopt.
  5. Blijf creatief en jezelf prikkelen. Hij noemt het de ‘Artist date’. “Breng jezelf een beetje in de problemen zodat je nieuwe mogelijkheden gaat zien. Zo push je jezelf om problemen op te lossen.”
AuthenticWeather
Authentic Weather app

Zoals je merkt zat de talk van Tobias vol praktische adviezen. Wij zijn fan!

 

3. Niklas Roy

“I love cyborg hardware.”

niklasroy
Niklas Roy, designer of useless things

Niklas is een echte vakidioot. Hij kwam het podium op met een zelfgemaakte cyborg-helm (ja, echt!). Zo leek hij optisch groter en kon hij vanuit een hoger perspectief het publiek in kijken. Naar eigen zeggen maakt hij in het dagelijks leven ‘useless things’. Maar zo useless vinden wij ze niet. Zo bedacht hij op een dag het volgende: Niklas woont met zijn vrouw in een klein huisje in Berlijn. Mensen die langs zijn huiskamer-raam lopen kunnen gemakkelijk naar binnen kijken. Niet zo fijn dus, maar hij vindt het zonde om zijn raam volledig te bedekken met een gordijn. Met een lapje stof, een bewegingssensor en een motor creëerde hij toch ‘A little piece of privacy’. Slim toch?

“Everyone is an artist.”

Volgens Niklas zijn er heel veel mensen die een kunstenaar zouden kúnnen zijn, maar zich niet bewust zijn van het prestigieuze leven van een professionele kunstenaar. Voor een Pools streetart festival ontwikkelde hij een ‘Public Painting Machine’, waar mensen zelf hun kunst konden maken. Het mooiste ervan: later werden de stukken geveild en werd de winst direct aan de makers uitgekeerd.

Verder maakte hij Galactic dimension; een supergrote flipperkast voor een museum, en hielp hij zijn nichtje met een origineel Halloween-pak. Zijn blog staat vol andere projecten en hoe je zijn creaties zelf kunt maken. Hij maakt namelijk alles open source.

Wat we vooral meenemen uit zijn presentatie is dat je geluk moet zoeken in dingen waar je het liefst mee bezig bent. Niklas heeft samen met zijn vrouw een manier gevonden om van zijn hobby zijn werk te maken. Een inspirerend en mooi voorbeeld voor ons allemaal.

 

4. Moritz Stefaner

“The purpose of visualization is insight, not pictures.”

Moritz Stefaner

Data visualization-artiest Moritz Stefaner vertelde over een aantal projecten waar hij de laatste tijd aan werkte. Deze 2 projecten vonden we het meest interessant:

SelfieCity

Om meer te weten te komen over de betekenis van een selfie, verzamelde Moritz en zijn team ruim 656.000 Instagram-foto’s uit New York, Bangkok, Moskou, Berlijn en Sao Paolo. Dit deden ze van 4 tot 12 december 2013, waarna ze per stad 640 selfies selecteerden.

selfiexploratory

Door het analyseren van de data van ruim 3000 selfies, probeerden Moritz en zijn team inzicht te krijgen in wat een selfie eigenlijk vertelt over onze cultuur. Dit werd gedaan met een algoritme voor gezichtsanalyse, maar ook met self generated content. Uit de data kwamen verrassende inzichten. Zo zijn mensen in Moskou gemiddeld het chagrijnigst en lachen mensen in Thailand het meest. Tip: neem een kijkje op de website.

On Broadway

Wat vertellen social media updates (zoals via Instagram en Twitter) over de belangrijkste straat van New York? Moritz en Lev Manovich bedachten On Broadway, een visualisatie van social media-data waarbij miljoenen updates worden gebruikt om Broadway tot leven te brengen.

In de visualisatie, die je via je browser kunt bekijken, zie je bijvoorbeeld hoeveel tweets er per dag verzonden worden op een bepaalde straatkruising. Ook haalden ze de gemiddelde kleur uit Instagram-foto’s en streetview-afbeeldingen, om weer te geven hoe kleurrijk het ergens is. Het meest bijzondere aan dit project vonden we dat er met enorm veel data wordt gewerkt en de interface volledig (en snel!) online te bekijken is.

“The purpose of visualization is insight, not pictures.” (Ben Schneidermann)

Verder gaf Moritz mee dat datavisualisatie gaat over het verhaal dat je vertelt, en niet om het mooie plaatje dat je ziet. Er moeten inzichten komen uit een datavisualisatie, niet alleen reacties als: “Hé, dat ziet er gaaf uit!”.

KIKK: we zien je graag volgend jaar!

Zoals eerder gezegd is KIKK een mooie mix van luisteren, doen en kijken. Ook kun je jezelf prima vermaken in het mooie historische centrum van Namur. De organisatie, sprekers en bezienswaardigheden waren subliem voor een festival waar de kaartjes gratis zijn. We hopen er volgend jaar zeker weer bij te zijn!