Tijdschrift.nl: altijd, overal en op elk apparaat

Tijdschrift.nl is de digitale kiosk van Nederland. Je vindt er zo’n 130 verschillende tijdschriften; in digitale of papieren vorm, los en als abonnement.

De opdracht

In Nederland zien we steeds meer de voordelen van digitaal lezen in. Voor ons was het daarom de taak om het voormalige Tijdschrift.nl een flinke update te geven; de visuele stijl moest een opfrisser krijgen, maar ook de interactie met de klant kon veel beter. Daarnaast kregen we het verzoek om de website responsive te maken, zodat je Tijdschrift.nl op meerdere apparaten (smartphone, tablet, pc etc.) kunt gebruiken.

Opnieuw indelen en structureren

In het nieuwe ontwerp moest duidelijk naar voren komen dat je tijdschriften digitaal kunt bestellen. Op de voormalige website lag de focus nog te veel op papieren tijdschriften. Ook hadden we met een nieuw product te maken: tijdschriftenpakketten. Deze moesten een prominente plek krijgen in het nieuwe ontwerp. Met de bijkomende vraag om de website responsive te maken, was het voor ons noodzakelijk om de content opnieuw in te delen en een nieuwe hoofdnavigatie te ontwerpen.

Om de content te herstructureren deden we samen met het team van Sanoma een workshop. Tijdens deze sessie brachten we alle functionaliteiten van de website in kaart en deelden we deze op in categorieën. Op die manier kon de basisstructuur voor een nieuwe website worden opgesteld.

Workshop met kaartjes

Op basis van de nieuwe indeling zijn we samen met de mensen van Sanoma een paar toekomstige pagina’s gaan schetsen. Zo kwamen we erachter wat voor ideeën iedereen had en kregen we een goed beeld van de belangrijkste elementen van de website. De schetsen maakten we voor mobiel en desktop.

Schets sessie

Na de workshop hadden we een goed beeld van de nieuwe structuur en de belangrijkste elementen per pagina. Ook fijn: met een berg aan inspiratie en ideeën konden we verder met de rest van het ontwerpproces.

Gedeeltelijk ontwerpen tijdens het ontwikkelproces

Na de workshops met Sanoma zijn we allereerst de pagina’s in twee formaten gaan uitwerken: XS (mobile portrait) en L (desktop en tablet landscape). Natuurlijk zitten daar nog andere schermformaten tussenin. We besloten daarom om het responsive gedrag tussen deze twee maten in tijdens het ontwikkelproces uit te denken. De ontwikkeling werd gedaan door ons zusterbedrijf De Voorhoede, dus was het makkelijk om te overleggen. Hierdoor konden we snel schakelen en oplossingen bedenken zonder dat we veel tijd kwijtraakten aan het ontwerpen van alle tussenliggende formaten. Het was daarbij heel handig dat we direct prototypes in HTML konden maken om het gedrag te bepalen. Door deze werkwijze is ook het opstellen van regels voor het gedrag een stuk makkelijker. De regels kunnen direct getoetst worden tijdens het ontwikkelen, waardoor je niet achteraf voor verrassingen komt te staan.

Het nieuwe Tijdschrift.nl

Dat de website een modern en verfrissend uiterlijk moest krijgen stond vast. Toch moesten we ook bepalen welke sfeer de website moest uitstralen. Dit hebben we samen met het team van Tijdschrift.nl uitgezocht. Hier kwam uit dat de sfeer van ‘het ontspannend lezen van een tijdschrift’ vertaald moest worden naar het uiterlijk van de nieuwe website. De kernwoorden tijdens het ontwerpproces waren: ‘vriendelijk’, ‘betrouwbaar’ en ‘ontspannend’.

Stijl

Voor het nieuwe uiterlijk van de website kozen we een fris kleurenpalet met felle accentkleuren. De typografie is strak en we gebruiken regelmatig afgeronde vormen voor de vakken waarin content wordt getoond. Uit ervaring blijkt dat covers van tijdschriften erg bepalend zijn voor bezoekers. Door het gebruik van grafische elementen te beperken zorgen we ervoor dat de tijdschriften zoveel mogelijk de aandacht trekken.

Pakket detail

De homepage

Als bezoeker zie je bij binnenkomst op de homepage allereerst een aanbieding van een tijdschrift. Hierbij zie je een grote afbeelding van iemand die op zijn gemak dit tijdschrift leest via de Tijdschrift.nl-app. Om de sfeer goed over te brengen wordt ook de omgeving in beeld gebracht. Op de homepage worden ook andere tijdschriften uitgelicht en zie je meteen dat er tijdschriftenpakketen zijn. Hiermee dekken we alle producten op een overzichtelijke homepage die uitnodigt om helemaal bekeken te worden.

 

 

De categorie- en productpagina’s

Op de categoriepagina’s (zoals ‘sport’, ‘wonen’ en ‘jeugd’) maken we ook gebruik van een grote afbeelding in de header, al is deze wat kleiner dan de afbeelding op de homepage. De afbeelding past altijd bij het thema. Zo kom je op de categoriepagina ‘sport’ bijvoorbeeld een foto van een voetballer tegen. Dit principe hebben we doorgetrokken naar de productpagina’s van de tijdschriften. In de header tonen we een deel van de cover. Op die manier krijgt de pagina de sfeer en uitstraling van het tijdschrift mee.

Gebruikerstest

Om erachter te komen of het nieuwe ontwerp goed wordt ontvangen door de doelgroep hebben we een gebruikerstest gedaan. Dit deden we aan de hand van twee homepage-versies via de online onderzoekstool Usabilla. Beide versies werden naar de doelgroep verzonden aan de hand van een link in de nieuwsbrief. Versie A werd door 221 mensen gezien en versie B door 236 mensen.

A-B Test
Links versie A, rechts versie B

Bij de gebruikerstest werden vragen gesteld als: ‘Waar zou je op klikken als je op zoek bent naar het tijdschrift Libelle?’ en ‘Waar zou je op klikken als je een tijdschrift zoekt voor een vriend die van sport houdt?’ Op die manier werd duidelijk met welke versie de juiste ingangen het snelst werden gevonden.

Bij de test werd ook gevraagd of er nog dingen onduidelijk waren en wat de algehele indruk was. Hierop waren de reacties veelal positief:

“Ik vind het top. Veel meer van nu. Alles digitaal, super.”

“De homepage is duidelijk. Mooi design!”

“Heel duidelijk en overzichtelijk. Je ziet meteen waar je de juiste informatie kunt vinden.”

De uitkomsten van de gebruikerstest gaven nuttige feedback, zodat we nog een aantal kleine dingen konden optimaliseren. Daarnaast was de feedback vooral een bevestiging dat het nieuwe Tijdschrift.nl positief ontvangen zal worden.

Het resultaat

Door de manier van werken was dit een enorm fijn en inspirerend project voor ons. Het nieuwe Tijdschrift.nl mag er wezen! We zijn daarom apetrots om hem aan iedereen te laten zien. Bekijk ‘m vooral ook eens op je tablet of telefoon.

Bekijk het nieuwe Tijdschrift.nl