Ontwerpen voor het mobiele web

Steeds meer mensen internetten via hun mobiele telefoon en de verwachting is dat mobiel internet gebruik de komende jaren zal stijgen. Wij worden ook steeds vaker gevraagd sites en applicaties te ontwerpen voor mobiel. Wat maakt ontwerpen voor mobiel nou zo anders dan voor het ‘traditionele’ web? Twee belangrijke aspecten die je zou moeten overwegen voordat je gaat ontwerpen voor mobiel zijn de gebruikscontext en de (veelheid aan) gebruikte devices.

IMAGE1

Ontwerpen voor de mobiele gebruikscontext

Waar het bij een gewone website redelijk goed te voorspellen is in welke omgeving de gebruiker zich bevindt wanneer hij de site bezoekt, kan het bij mobiel zo ongeveer overal zijn. In een volle tram, op de fiets, op het toilet en ga zo maar door.
De tijd en aandacht die gebruikers hebben voor de mobiele site of applicatie is daardoor zeer beperkt. Bovendien kan het gebruik onderbroken worden doordat gebruikers worden afgeleid door andere taken of impulsen vanuit de omgeving. Daarom is het van belang de structuur zo simpel mogelijk te houden en de navigatie zo te ontwerpen dat het gebruikers voldoende houvast biedt.
Om tegemoet te komen aan de beperkte tijd en aandacht van mobiele gebruikers is het aan te raden zoveel mogelijk te focussen op hun behoeften en alleen die informatie aan te bieden die zijn in hun mobiele context nodig kunnen hebben. Anders dan achter een computer zijn in de mobiele gebruikscontext ook (en vooral) tijd- en plaats-gerelateerde zaken van belang. Mobiele gebruikers zijn vaak op zoek naar informatie die hen op die plaats, op dat moment uit de spreekwoordelijke brand helpt. Laat dat ook net hetgeen zijn waar mobiel goed in is; veel mobiele telefoons kunnen met GPS bepalen waar je bent, je draagt je telefoon bijna altijd bij je en in slechts enkele seconden heb je een browser (of app) opgestart.
Kortom, de mobiele gebruikerscontext stelt hele andere eisen aan het ontwerp en het volstaat dus niet om een bestaande website met een soort handheld stylesheet geschikt te maken voor mobiel. Het is belangrijk voorafgaand aan het ontwerpen je te verdiepen in de mobiele behoeften van je doelgroep. Het gebruik van scenario’s en/of persona’s helpt bij het selecteren van de juiste functies en informatie voor de beste mobiele user experience.

Scenarios

Ontwerpen voor mobiele devices

Hoewel het ontwerpen voor de desktop ook vele onzekerheden kent kunnen we er eigenlijk altijd wel vanuit gaan dat een schermresolutie van 1024×768 pixels ondersteund wordt, dat we weten waar de vouw van de pagina ongeveer terechtkomt en dat gebruikers een muis en een keyboard tot hun beschikking hebben. Bij mobiel is dit lastiger; mobiele devices verschillen sterk in schermgroottes, er zijn verschillende inputmogelijkheden (numerieke toetsen, ‘pointers’, qwerty-toestenborden, touchscreens, etc.), verschillende besturingssystemen en dito browsers.
Gelukkig is het niet nodig voor ieder device dat op de markt is een apart ontwerp te maken. Ook hier is het van belang je te verdiepen in de doelgroep om de mogelijke devices die gebruik gaan maken van de site of applicatie te achterhalen (zeker als je overweegt een applicatie te maken omdat dit je doelgroep nog smaller maakt). Ook bij mobiele sites vallen sommige devices al snel af vanwege hun beperkte of verouderde mogelijkheden en zelfs als je het aantal beperkt houdt kun je toch snel een groot gedeelte van de doelgroep voorzien.
Om het ontwerpproces eenvoudiger te maken kun je de geselecteerde devices indelen in categorieën. Omdat bij mobiele devices de schermbreedte van het scherm belangrijker is dan de lengte kun je dit als basis gebruiken voor de categorisering. Natuurlijk spelen ook de inputmogelijkheden en rol hierbij.

Voorbeeld low-end vs high-end

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe wij ontwerpen voor mobiel of heb je hulp nodig bij het neerzetten van de beste mobiele user experience neem dan contact met ons op!